La importancia de las vitaminas

“La palabra vitamina procede del latín vita, y del sufijo también latino –ina, que quiere decir. Así pues, una vitamina es una sustancia vital.”

Del libro “La Fuente de la salud” (Paidós 2015) p 81.

 

El cos està sotmès permanentment a processos oxidatius. La digestió dels aliments, el contacte amb el sol, l’activitat física, l’estrès… totes i cada una de les activitats que realitzem a diari o de les situacions a les que estem exposats ens condueixen a la oxidació.

Per sort el nostre organisme està dotat de manera natural de molts mecanismes antioxidants, és a dir, que contraresten l’excés oxidatiu al que estem sotmesos. Però per a fer-ho requereixen dels nutrients adequats i per tant una alimentació saludable. A més a més els processos antioxidants naturals no abasten el 100% sinó que requereixen de l’ajuda d’aliments que continguin antioxidants.

Quan els mecanismes que controlen la oxidació fallen es generen radicals lliures. Això, són molècules molt reactives amb alta capacitat per interactuar amb d’altres molècules i canviar-ne la seva estructura. Per exemple poden atacar les membranes cel·lulars o fins i tot el material genètic causant envelliment i mutacions. És per tant imprescindible un correcte funcionament de l’organisme i una bona alimentació, de fet el bon funcionament del cos comença amb uns bons hàbits alimentaris.

En general totes les fruites i verdures són antioxidants pel seu contingut en vitamines i minerals. Els aliments ecològics i madurats a la planta en tenen una major concentració ja que els antioxidants són substancies que es generen com a protecció de la planta a mesura que aquesta creix.

Tothom requereix vitamines però les necessitats estaran incrementades en creixement, embaràs i lactància, malaltia de qualsevol tipus, estrès i persones que realitzen activitat física intensa.

 

Vitamina A

Important per a la visiópell i mucosessistema immunitaricreixement.

Antioxidant (la forma vegetal).

La trobem especialment en aliments de fruites i verdures de color taronja i en verdures de fulla verd intens: pastanaga, carbassa, algues, verdures de fulla verda (espinacs, bledes…), papaia, préssec , albercoc, nespra… També en el peix blau i el rovell d’ou.

Vitamines del grup B

Hi a moltes vitamines del grup B. En general participen en molts processos metabòlics i la detoxificació hepàtica.

Les trobem en cereals integrals, llegums i fruits secs excepte la vitamina B12 que únicament la trobem en productes d’origen animal (carn ous, peix, llet i derivats).

Vitamina C

Important en absorció de ferrosíntesi de colàgen i neurotansmisorsdetoxificació hepàtica, sistema immunitari.

La trobem especialment en fruites (fruits del bosc, cítrics, papaia…) i verdures (bròquil, col, pebrot, julivert…).

Vitamina D

Les principals funcions de la vitamina D són la intervenció en el metabolisme del calcisistema immunitari.

Per a produir vitamina D és imprescindible prendre el sol de manera moderada i al llarg de tot l’any. La forma inactiva (que s’activa amb el sol) la trobem en bolets, peix i ous.

Vitamina E

Protector cardiovascularafavoreix la fertilitatsistema immunitari.

Antioxidant.

La trobem especialment en llavors i fruits secs, olis vegetals i cereals integrals.

Vitamina K

Participa en la coagulació de la sang.

La trobem en llegums, verdures i hortalisses (sobretot crucíferes com la col, els espinacs, endívia, germinat d’alfals, julivert…), olis vegetals i peix.

16/10/2017 - Sergio Corredor Fando - Dieta sana

Volver al blog

Distrito escogido:

Día seleccionado:

Hora de entrega:

Si realizas un cambio de día, el carrito se borrará y deberás de volver a seleccionar tus platos.